Vragen? 06-52067362

ZZP-er en je administratie voeren?

In veel gevallen is de administratie van zelfstandige ondernemers niet omvangrijk. Met ook vaak dezelfde opbrengsten en onkosten. Alle reden om daar waar mogelijk zelf de administratie te verzorgen. Bijkomend voordeel zijn de lagere kosten voor de boekhouder/administratiekantoor/de accountant.
Omdat met het Excel-programma veel mogelijk is, kunt u daarnaast terugkerende kosten uitsparen m.b.t. software voor de boekhouding.

Zakelijke rekening

Addiro adviseert u om bij de bank een zakelijke bankrekening te openen (als u deze nog niet bezit) en via deze rekening zoveel mogelijk de aan uw bedrijf gerelateerde inkomsten en uitgaven te verwerken. Ook kunt u vanaf deze bankrekening betalingen naar uw privérekening overmaken. Een belangrijke reden om gebruik te maken van bijvoorbeeld een ZZP-rekening is kostenbesparing. Een gemengde bankrekening voor zowel zakelijk als privé levert voor de boekhouder extra werk op en dus voor u extra kosten! Bij de Regiobank bijvoorbeeld zijn de kosten voor een ZZP-rekening € 6,25 euro per maand. Per jaar betaalt u dus € 75,00 euro en voor dit bedrag “koopt” u niet veel tijd bij een boekhouder. Een bijkomend voordeel is het inzicht in de stand van zaken. U kunt uit een Excel-bestand het actuele resultaat halen, mits de administratie regelmatig en correct wordt bijgehouden.

Voor het juist kunnen voeren van uw administratie kunt u het onderstaande intakeformulier gebruiken.

Intakeformulier

Voor de aangifte inkomstenbelasting, zowel zakelijk als particulier, kunt u onderstaande checklist gebruiken.

Checklist aangifte inkomstenbelasting